7-info vuoden 2024 rippikouluista

Toukokuu 2023
Vähänkyrön seurakunta
Rippikoulut

Vähänkyrön seurakunnan tiedote vuoden 2024 rippikouluista (ns. 7-info)

Tässä tiedotteessa on muutamia asioita Vähänkyrön seurakunnan vuoden 2024 rippikouluista ja rippikouluista yleensä. Lukekaa tämä tiedote kotona ja ottakaa Jouni-pappiin yhteyttä kaikissa mieltä askarruttavissa asioissa.

Ensin muutama fakta rippikoulusta:
-rippikoulun voi käydä aikaisintaan sinä vuonna jolloin täyttää 15 vuotta.

-rippikouluun voi osallistua kuka tahansa, siis myös kirkkoon kuulumaton henkilö, mutta konfirmaatioon voi osallistua vain kirkon jäsen. Konfirmaatio on rippikoulun jälkeen kirkossa toimitettava juhla, jossa nuoret ovat puettuina valkoisiin alboihin.

-rippikoulun käyminen on edellytys konfirmaatioon osallistumiselle.

-perusajatus on, että rippikouluun osallistutaan omassa seurakunnassa. Rippikoulun voi kuitenkin käydä oikeastaan missä haluaa. (Juuri tästä enemmän tässä tiedotteessa)

-rippikoulua ei ole pakko käydä lainkaan.

-rippikoulun voi käydä myöhemminkin, esim. armeijassa.

-rippikoulun käyminen antaa oikeuden mm. kirkkohäiden järjestämiseen ja konfirmaatio oikeuden mm. kummin tehtävään.

Miksi tämä tiedote (7-info) jo näin ajoissa?
Joihinkin valtakunnallisiin rippikouluihin voi ilmoittautuminen alkaa jo tulevana kesänä. Ja noiden valtakunnallisten leirien paikat saattavat täyttyä hyvin nopeasti ilmoittautumisen alettua. Siksi kannattaa olla aktiivinen ja miettiä riparivaihtoehtoja jo nyt. Varmasti parasta olisi kysellä niiltä, joiden tiedät käyneen riparin ko. paikassa.

Omassa seurakunnassa aloitellaan syksyllä

Omassa seurakunnassa varaamme paikan jokaiselle oman seurakunnan nuorelle. Jos siis aiot käydä Vähänkyrön seurakunnan järjestämän rippikoulun, voit huoletta odotella syksyä.

Ennen syyslomaa jaamme yläasteen kautta, ja tarvittaessa myös muuta kautta, tiedotteen, josta selviää oman seurakuntamme v. 2024 rippikoulujen kaikki aikataulut ja ohjeet ilmoittautumiseen.

Vuosi 2024 Vähässäkyrössä, kaksi leiriä ja päiväkoulu

Järjestämme vuonna 2024 kaksi leiriä, hiihtolomalla ja kesäkuussa. Lisäksi järjestämme kesällä 2024 myös päiväkoulun. Näiden kolmen ryhmän konfirmaatio pidetään Vähänkyrön kirkossa.

Rippileirin tai päiväkoulun voi käydä myös muualla!!!

Jos olet kiinnostunut vaihtoehdosta käydä rippikoulu muualla kuin oman seurakunnan rippikoulussa, se käy mainiosti. Sinun täytyy itse huolehtia ilmoittautuminen ja käytännön asiat. Sitten syksyllä, kun oman seurakunnan ripareita aloitellaan, muista ilmoittaa tilanteesi myös meille.

Muualla järjestettävistä ripareista löytyy tietoa netin kautta.
www.evl.fi on kirkon kotisivu

Löydät paljon lisätietoa valtakunnallisista rippikouluista, kun menet kirkon etusivulle
www.evl.fi. Klikkaa sitten ylhäältä ”Perhejuhlat” ja edelleen sen alta ”Rippijuhlat”. Sieltä löytyy paljon tietoa. (https://evl.fi/perhejuhlat/rippijuhlat)

Tarkasta hinta ja muut kustannukset

Muualla järjestettävien rippikoulujen hintojen suhteen kannattaa olla tarkkana. Ne saattavat olla hiukan kalliimpia tai kokonaisuus voi muodostua useammasta maksusta.

Vähänkyrön seurakunnan rippileirien ruokamaksu v. 2023 oli n. 75 euroa, ensi vuoden hinta varmistuu myöhemmin. Päiväkoulu on ilmainen.

Tutustumisjakso aina omassa seurakunnassa

Riippumatta siitä missä käyt rippikoulun, sen alussa on aina ”tutustumisjakso” omaan seurakuntaan. Usein puhutaan merkintöjen keräämisestä.  Kaikki Vähäkyröläiset nuoret tutustuvat siis Vähänkyrön seurakuntaan. Kaikki ohjeet ja aikataulut Vähänkyrön seurakunnan rippikoulukuvioista jaetaan syksyllä. Ne koskevat siis myös muualle meneviä.

Aloitusjumalanpalvelus 5.11.2023

Sunnuntaina 5.11.2023 kaikki uudet vähäkyröläiset rippikoululaiset kutsutaan rippikoulujen aloitusjumalanpalvelukseen. Paikka on Vähänkyrön kirkko ja alkamisaika klo 10. Tuohon jumalanpalvelukseen kutsutaan myös rippikoululaisten vanhempia, sillä heti jumalanpalveluksen jälkeen pidetään kirkossa pieni tiedotus- ja keskustelutilaisuus alkavista rippikouluista.

Jounilta voi kysyä

Voi olla monenlaisia erityisiä tarpeita, jotka on hyvä ottaa huomioon. Myös tuo päiväkoulun vaihtoehto saattaa herättää kysymyksiä. Kaikissa rippikouluihin liittyvissä asioissa ottakaa Jouniin yhteyttä. Jutellaan tilanteesta ja mietitään yhdessä sopivin vaihtoehto. Voitte kysellä Jounilta myös valtakunnallisista ripareista.

Vähänkyrön srk:n rippikouluasioita hoitaa

pastori Jouni Viirimäki

050-3547806 (myös WhatsApp)

jouni.viirimaki@evl.fi

www.vahankyronseurakunta.fi

Tämä tiedote on lähetetty Vähänkyrön yläkoululle jaettavaksi Wilma-järjestelmän kautta kaikkien 7-luokkalaisten perheisiin. Kiitämme yhteistyöstä.
Tätä tiedotetta saa jakaa myös kaverille. Huomioi kuitenkin, että nämä tiedot koskevat vain Vähänkyrön seurakunnan ripareita.

2023-06-16 13:14:00.0