Vähänkyrön hautausmaa

Vähänkyrön hautausmaa ja sen keskiosassa oleva siunauskappeli Soinin mäellä on vihitty käyttöön 22.5. 1892. Hautausmaata on laajennettu moneen kertaan ja sen ympäristöstä on hankittu maa-alueita hautausmaan laajentamistarpeeseen.

Sankarihaudat sijaitsevat Vähänkyrön kirkon pihalla.

Muistomerkit hautausmaalla

Vaikuttava sankarihautausmaamme sijaitsee kirkosta kaakkoon. Taustalla virtaava Kyrönjoki kertoo elämän jatkumisesta. Paikalta löytyy kaksi muistomerkkiä. Toinen on Ilmari Virkkalan suunnittelema ja vuonna 1922 juhlavasti paljastettu itsenäisyysaikamme sotien sankaripatsas, joka on tehty Vehmaan punagraniitista. Toinen on vuonna 1979 pystytetty Napuen muistokivi, jonka Erkki Välimäki on suunnitellut. Sen materiaalina on pitäjämme ikioma harmaagraniitti. Muistokivi välittää meille isonvihan aikana vuonna 1714 helmikuun 19. päivänä Napuella käydyn tragedian.

Vapaussodan, talvisodan ja jatkosodan 140 sotasankarin uhreista useimmat ovat saaneet leposijan tuon voitontahtoista helleeniä kuvaavan sankaripaaden ympäriltä. Kaikkien Vähänkyrön poikien, jotka kaatuivat kodin, uskonnon ja isänmaan puolesta, nimet on kirjailtu kultakirjaimin joko sankaripatsaaseen tai hautakummuilla lepääviin tyynykiviin.

Sankaripatsaan länsipuolella on kahdeksan vapaussodassamme ja yhden Viron vapaussodassa kaatuneen vähäkyröläisen nimet. Eteläpuolella on luettavissa vapaudenristin alapuolella testamentillinen runo tuleville sukupolville.

Kivipatsas, jossa istuu henkilö. Nimiä korkeassa kivijalassa.

Tää paasi nyt meitä muistuttaa
Kuin sankarit nää käy taistohon
Jos vaaraan joutuuisänmaa
Sun uhrias silloin tarvis on

Napuen muistokivi symbolisoi pitäjämme 18 kylän yläpuolelle äkisti noussutta tummanpuhuvaa rajuilmaa. Isoja graniittikiviä on tuon mustan ja raskaan graniitin alla juuri tuo kylien lukumäärä, 18. Napuella kaatui hetkessä 152 vähäkyröläistä ja taistelun jälkimainingeissa menehtyi vielä 153. Siten uhrien luku kohoaa 305:ksi. Luku on tiettävästi Suomen historian suurin yhteen pitäjään kohdistunut suonenisku.

Me 2000-luvun vähäkyröläiset olemme vakuuttuneita esi-isiemme sankariteoista, mutta tulevaisuutta rakentavan ihmisen on alati osattava kunnioittaa menneiden sukupolvien töitä ja uhrimieltä.
"Kun kielet vaikenevat, puhuvat kivet". (Reijo Taittonen)

Vähänkyrön Napuen muistomerkin paljastuspuhe 05.08.1979 (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

1714 Napuen taistelun yhteydessä kuolleet tai kadonneet vähäkyröläiset (pdf)Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Linkki toiselle sivustolle: Sotasurmat