Krusifiksin teko

Tietoa rippikoulusta

*rippikoulun voi käydä aikaisintaan sinä vuonna jolloin täyttää 15 vuotta.
*rippikouluun voi osallistua kuka tahansa, siis myös kirkkoon kuulumaton henkilö, mutta konfirmaatioon voi osallistua vain kirkon jäsen. Konfirmaatio on rippikoulun jälkeen kirkossa toimitettava juhla, jossa nuoret ovat puettuina valkoisiin alboihin.
*rippikoulun käyminen on edellytys konfirmaatioon osallistumiselle.
*perusajatus on, että rippikouluun osallistutaan omassa seurakunnassa. Rippikoulun voi kuitenkin käydä oikeastaan missä tahansa. Voit kysyä työntekijöiltä (Jouni ja Elina) lisää. Voit kurkata myös kirkon sivuilta, jonne löydät linkin tämän sivun alalaidasta.
*rippikoulua ei ole pakko käydä lainkaan.
*rippikoulun voi käydä myöhemminkin, esim. armeijassa.
*rippikoulun käyminen antaa oikeuden mm. kirkkohäiden järjestämiseen ja konfirmaatio oikeuden mm. kummin tehtävään.

Tutustumisjakso aina omassa seurakunnassa.
Riippumatta siitä missä käyt rippikoulun, sen alussa on aina "tutustumisjakso" omaan seurakuntaan. Usein puhutaan merkintöjen keräämisestä. Muualle rippikouluun menevät toimivat vihkossa olevien ohjeiden mukaan.

Vuosi 2024 Vähässäkyrössä, kaksi leiriä ja päiväkoulu
Tässä tiivistelmä vuoden 2024 rippiryhmien ryhmäkohtaisista aikatauluista. Nämä aikataulut löytyvät myös merkintävihkosta, joka jaetaan viikolla 41

Ykkösryhmä (leiri hiihtolomalla), paikka Alskat
Arvioitu rippikoulumaksu n. 80 €
-ke 24.1 ripari-ilta nuortentila klo 18-20
-su 4.2. riparimessu klo 10 Vähänkyrön kirkko
-ke 14.2. vanhempainilta srk-talo klo 18.00
-ke 21.2. ennakko-opiskelua nuortentila klo 18-20
-la 24.2. – to 29.2. leirijakso Alskatt (5 yötä)
-kiirastorstai 28.3. konfirmaatioharjoitus kirkossa heti koulun jälkeen!
-konfirmaatio Vähänkyrön kirkossa ma 1.4.2024 klo 10.00 (II pääsiäispäivä) (konfirmoitavat kirkkoon jo klo 8.45)

Kakkosryhmä (leiri kesäkuulla), paikka Alskat
Arvioitu rippikoulumaksu n. 80 €
-ke 31.1. ripari-ilta nuortentila klo 18-20
-su 4.2. riparimessu klo 10 Vähänkyrön kirkko
-ke 15.5. vanhempainilta srk-talo klo 18.00
-ke 29.5. ennakko-opiskelua nuortentila klo 18-20
-su 9.6. – pe 14.6. leirijakso Alskat (5 yötä)
-konfirmaatioharjoitus pidetään leirille lähtöpäivänä, tarkempi aikataulu varmistuu myöhemmin
-Konfirmaatio Vähänkyrön kirkossa su 16.6.2024 klo 10.00 (konfirmoitavat kirkkoon jo klo 8.45)

Kolmosryhmä (päiväkoulu), paikka srk-talo
-päiväkoulu on maksuton
-su 5.2. riparimessu klo 10 Vähänkyrön kirkko
-ke 22.5. vanhempainilta srk-talolla klo 18.00
-päiväkoulun kaikki muut tapaamiset sovitaan erikseen.
-päiväkoulun lähijakso (opiskelujakso) srk-talolla viikoilla 29 ja 30, ke-pe, päivisin n. klo 9-14. Tarkentuu myöhemmin.
-konfirmaatioharjoitus hoituu opiskelupäivien yhteydessä.
-konfirmaatio Vähänkyrön kirkossa su 28.7.2024 klo 10.00

Mistä saa tietoa seurakunnan ajankohtaisesta toiminnasta

Seurakunnan toiminnasta saat tietoa kirkollisista ilmoituksistaLinkki avautuu uudessa välilehdessä, joita päivitetään kotisivuille kirkollisten kohtaan. Kirkolliset ilmoitukset julkaistaan myös Pohjankyrö-lehden torstain numerossa. Joistakin tapahtumista julkaistaan vielä erillisiä mainoksia. Vähänkyrön seurakunnalla on myös omat fb-sivut. Opettele seuraamaan ilmoituksia, rippikoulu on seurakuntaan tutustumista.

Henkilökohtaiset tarpeet

Nuorella voi olla erityisiä tarpeita, jotka on hyvä ottaa huomioon rippikoulussa. Tällöin on hyvä muistaa, että rippikoulu ja konfirmaatio voidaan suorittaa myös yksityisesti.

Eri vaihtoehdoista voi kysellä Jounilta. Ottakaa rohkeasti yhteyttä ja mietitään teidän perheelle sopivinta vaihtoehtoa.

Niin, ja rippikoulun ja konfirmaation voi tietenkin suorittaa myös aikuisena. Tällöin käytännöt sovitaan pappien kanssa.

1.
Kätesi laske, Herramme,
suojaksi rakkaan lapsemme,
tueksi nuoren sydämen,
vain sinä, Jeesus, tunnet sen.

3.
Kuitenkin häntä saattavat