Apua ja tukea seurakunnasta

Diakonia
Diakoniatyö perustuu kristilliseen lähimmäisenrakkauteen. Se on kirkon auttamistyötä, joka on kaikille maksutonta. Apu voi olla henkistä, hengellistä tai taloudellista.

Diakoniatyö voi auttaa, jos kaipaat vaikeassa elämäntilanteessa
* kuuntelijaa, ajatusten jakajaa ja rinnalla kulkijaa
* väliaikaista taloudellista tukea

Vähänkyrön seurakunnan diakoniatoimistossa ei ole päivystysaikoja. Ota diakoniin yhteyttä puhelimitse 050-3547813 tai sähköpostilla eliisa.siljander@evl.fi. Tai voit täyttää diakonian yhteydenottolomakkeen tästä linkistäLinkki avautuu uudessa välilehdessä.

Tapaaminen voidaan sopia diakoniatoimistoon tai työntekijä voi tulla myös kotikäynnille.

Diakoniatoimisto on Vähänkyrön seurakuntatalolla, Kirstantie 7. Sinne on oma ulko-ovi seurakuntatalon etupihan puolella rakennuksen oikeassa reunassa

Keskusteluapu
Keskusteluapu on maksutonta ja luottamuksellista. Painaapa mieltäsi millainen murhe tahansa, voit tulla keskustelemaan.

Avustukset
Seurakunnasta voi saada pientä taloudellista apua. Taloudellinen apu on tarkoitettu satunnaiseksi hätäavuksi.

Diakoni tekee talousselvityksen. Ota sen vuoksi mukaan tapaamiseen tiliote ja toimeentulotukipäätös tai muita tositteita tuloistasi ja menoistasi.

Ylijäämäruokien jako
Joka tiistai klo 16 jaetaan seurakuntatalon pihassa kauppojen ylijäämäruokia.

Diakoniaruokailu
Seurakuntatalolla on työttömille, kotiäideille ja –isille lapsineen sekä pienituloisille eläkeläisille tarkoitettu ruokailu joka torstai klo 12.15. Vapaaehtoinen ruokamaksu omantunnon mukaan. Lue myös kirkollisista ilmoituksista.

Seksuaalinen hyvinvointi on tärkeä osa ihmisen yleistä hyvinvointia. Seksuaalista hyvinvointia edistää, että yksilö voi elää oman sukupuolen kokemuksen ja seksuaalisen identiteettinsä mukaista elämää.

Seksuaalisuus on myönteinen elämänvoima

Kuoleman koskettaminen paljastaa elämän rajallisuuden. Omien läheisten lisäksi tukea antaa myös seurakunta.

Kuoleman jälkeen on toivoa

Mieltä voivat järkyttää monenlaiset yllättävät tapahtumat. Tukea vaikeaan tilanteeseen saa esimerkiksi seurakunnan diakoniatyötekijöiltä tai papeilta.

Apua elämän kriiseihin

Rahahuolet voivat yllättää kenet tahansa! Diakoniatyössä sinut kohdataan, siis nähdään ja kuullaan, kiireettömästi ja kokonaisvaltaisesti. Ota rohkeasti yhteyttä. Oman seurakuntasi diakoniatyöntekijät auttavat sinua eteenpäin.

Arjen ongelmat

Parisuhteen pieniin tai isoihin huoliin kannattaa hakea rohkeasti apua. Seurakuntien perheasiain neuvottelukeskukset tarjoavat apua eri puolilla Suomea.

Hae apua parisuhdeongelmiin

Kirkko tarjoaa luottamuksellista keskusteluapua puhelimessa ja verkossa, missä tahansa. Voit ottaa yhteyttä myös omaan seurakuntaasi.

Keskusteluapua eri elämäntilanteisiin

Fyysinen, henkinen ja seksuaalinen väkivalta on aina rikos. Älä jää asian kanssa yksin, vaan hae nopeasti ja rohkeasti apua.

Myös perheväkivalta on ihmisoikeusrikkomus

Jos huomaat, että olet itse tai läheisesi on riippuvainen päihteistä, hae rohkeasti apua omasta terveyskeskuksestasi tai seurakunnastasi.

Seurakuntien päihdetyöhön sisältyy sekä yksilötyötä että ryhmämuotoista toimintaa.

Päihteet ja riippuvuus